Groei Schiphol gaat voor woningcrisis
Op vrijdag 5 november kopte het Parool: "Groei Schiphol wint van wooncrisis". In het artikel wordt bouwambassadeur Lex Brans geïnterviewd. Brans ziet dat de grootte van de luchtvaart een probleem is voor zijn opgave; gemeenten helpen bij het bezweren van de woningcrisis. De overheid zegt dit ook te willen, maar Brans ziet dat Schiphol met 'hand en tand' wordt verdedigd. “Ik ben aangesteld om de woningbouw in Noord-Holland sneller van de grond te krijgen, maar ik ben al ongelooflijk trots als we niet vertrágen.” De Natuur en Milieufederatie onderzocht eerder dat door Schiphol flink te laten krimpen er ruimte zou kunnen ontstaan voor 150.000 woningen.
Schiphollen
In het artikel wordt het voorbeeld van de studentenwijk Kronenburg specifiek aangehaald, maar Brans spreekt over honderden projecten die vertraging kunnen oplopen. Brans constateert: "De luchtvaartlobby lijkt buitengewoon machtiger dan de woningramp." Dezelfde overheid die een eind wil maken aan de woningcrisis verdedigt Schiphol met hand en tand.
In het artikel wordt de inflexibiliteit van de regels aangehaald als reden voor het stuklopen van de woningbouwprojecten. De Milieufederatie vindt dit niet terecht. De grootte van de luchtvaart is het probleem. Flexibiliteit in de regels betekent dat er huizen worden gebouwd op plekken waar vraagtekens kunnen worden gezet bij de gezondheid van de leefomgeving. Bewoners hebben op dit moment ook al veel geluidsoverlast rond Schiphol. Ook buiten de door de normen aangewezen zones.
De problemen die Brans signaleert zullen door de nieuwe Omgevingswet worden versterkt. In de nieuwe Omgevingswet wordt geluid van luchtvaart voor het eerst opgeteld bij dat van ander verkeer. Hierdoor wordt het 'akoestisch leefklimaat' in grote delen van de MRA 'tamelijk slecht' tot 'zeer slecht'.
Keuze maken tussen wonen of vliegen
Het wordt steeds duidelijker dat Schiphol te groot is gegroeid voor de huidige locatie. Vanuit het perspectief van geluidsoverlast, milieuvervuiling en economische toevoegde waarde bestond hier al bewijs voor. Nu voegt de woningcrisis nog een extra dimensie toe aan de keuze waar de overheid voor staat: wonen of vliegen.
De Milieufederatie liet eerder uitzoeken wat de kansen zijn als je kiest voor woningbouw. Er is veel mogelijk als je Schiphol flink laat krimpen. Het onderzoek van de Milieufederatie lees je hier.
Lees hier het volledige artikel in het Parool.