AD 7 december 2018 Milieuorganisaties vegen de vloer aan met het bedrag dat de vliegbelasting Nederlandse luchtreizigers gaat kosten. KLM daarentegen blijft fel tegen de vliegtaks die 200 miljoen per jaar moet opbrengen.
Oké, dat er per 2021 een vliegtaks komt is positief, zeggen milieugroeperingen Natuur & Milieu, Greenpeace en Natuur en Milieufederatie Noord- Holland (MNH). Maar dat is wel ongeveer het enige. ,,7 euro per vlucht gaat nauwelijks effect hebben op het klimaat, de geluidsoverlast en de volksgezondheid’’, stelt Casper Schrijver van Natuur & Milieu.
Directeur Sijas Akkerman van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland noemt het bedrag ‘veel te laag’. ,,Je wilt dat een vliegbelasting het gedrag van mensen beïnvloedt. Dan moet je zeker Europese bestemmingen flink duurder maken. Parkeren kost nu bijna nog meer.’’
Ook Greenpeace denkt dat Nederlanders geen kilometer minder zullen vliegen door de belasting van 7 euro. ,,Dit is geen vliegtaks, maar een vliegtaksje’’, zegt Cas van Kleef. ,,Een druppel op een gloeiende plaat.’’
Natuur & Milieu wijst erop dat vliegen door het ontbreken van accijnzen en btw nu véél te goedkoop is. Uit recent eigen onderzoek blijkt dat een vliegticket 35 procent duurder wordt wanneer dezelfde heffingen als op benzine worden geheven. Als de maatschappelijke kosten voor klimaat en gezondheid worden meegenomen moet een vliegreis zelfs 63 procent meer gaan kosten. Lees het volledige bericht van AD.